På facebook delar jag filmer om fejkade slagsmål eller andra scener som är uppsatta för att se hur många människor i omgivningen som reagerar på detta. Hur många människor som bara går förbi och hur bara någon enstaka till sist agerar. Jag, liksom den som delat detta innan mig, har delat det på grund av att vi tycker att det är hemskt att inte fler agerar när något sådant händer. Att det är hemskt att vi är så otroligt trångsynta och insnöade på våra egna liv. Att man bör agera när något sådant händer och inte bara gå förbi. Jag delar det för att jag tycker att det är en självklarhet.
Ändå så går jag förbi en sådan här händelse. En man som ligger på gatan. Det händer för andra gången, andra helgen i rad, andra helgen vi är på den där busstationen och det ännu en gång ligger en man på trottoaren.
Vid första tanken är det inte så himla farligt. Det är inte ovanligt att hemlösa sover på bänkar eller inre delen av trottoarkanten i den här staden. Men den här mannen låg på något konstigt sätt i mitten av trottoaren. Det var först när vi hade gått förbi denna man som intrycken kom ikapp en och en insåg att mannen som låg på gatan kanske inte bara låg och sov. Var det verkligen troligt att ligga och sova så i mitten av trottoaren med huvudet helt vänt nedåt den blöta asfalten? Var det blod som var på hans hand? 
Vi var inte själva på busstationen. Massvis av människor virvlade och jäktade omkring denna man som endast låg där utan att någon ville ta notis om hans ens var vid liv. Det är dåligt att vara efterklok, men jag kunde faktiskt pratat med någon polis i närheten, bara nämnt det. Jag vet inte. Jag var en av dem. Jag var en av de som gick förbi, som inte agerade. Jag var den som jag fnysit åt i youtube-videon jag själv hade delat. Det är i vilket fall inte lätt att stå upp och agera. Ni som vågar ta steget att göra något i svårhanterliga situationer ska han en stor eloge, speciellt när det gäller människor ni inte känner. Med facit i handen så är jag rädd att jag inte kan uppmuntra andra att agera, för att jag vet att jag själv inte med all säkerhet skulle göra det. Men jag vill göra det ändå. Heja reagera och agera!

Kommentera

Publiceras ej